دبستان پسرانه فرهنگیان خرامه

دبستان پسرانه فرهنگیان خرامه
 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دبستان فرهنگیان شهرستان خرامه و آدرس farhangian93.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

 

images (2).jpg

 

 

 

 

 

 

images.jpg

انواع بازیهای پرورشی

 (1)

نام بازی:

آیا گوسفند مرا دیده ای

 

1-بازیکنان به صورت دایره ایستاده و یکی از بازیکنان پشت سر بازیکنان قدم می زند و از بازی کن دیگر می پرسد آیا گوسفند مرا دیده ای؟ کسی که سوال می شود می پرسد گوسفند شما چه شکل بود؟

 

2-او شرح می دهد که گوسفند من (خصوصیات  یکی از بچه ها از نظر قد ،رنگ لباس،چشم ،مو،کفش و ...را نام می برد)

 

3-اگر بازیکنی که شرح آن داده می شود فورا حدس زد ازجای خود یک دور دایره را دور می زند و بازیکنی که سوال شده سعی میکند که قبل از این که به جای خود برسد آن را لمس کند.

 

4-نفر اول سوال کننده جای نفری را که از او سوال کرده را می گیرد.

 

5-اگر بازیکنی که از آن سوال شده توانست گوسفند را لمس نماید جای او را می گیرد و گوسفند سوال کننده می شود و در صورتی که نتواند خود او مرتبه دوم سوال کننده می شود و بازی ادامه پیدا می کند.

 

(2)

 

نام بازی:

خرگوش بی لانه

 

1-بازیکنان از 1 تا 3 می شمارند و شماره های یک و دو روبروی هم می ایستند و دست یکدیگر را می گیرند و تشکیل لانه میدهندو شماره های سه خرگوش می شوند و بین دست های آنان یعنی داخل لانه قرار می گیرند.یک نفر به نام خرگوش و دیگری به نام شکارچی در وسط قرار می گیرد.

 

2-خرگوش بی خانه در هر خانه ای که رفتن خرگوش آن خانه باید خارج شود و شکارچی سعی می کندیکی از خرگوش ها را  در خارج خانه ها بزند.

 

3-وقتی که شکارچی یکی از خرگوش ها را در خارج خانه ها زد خرگوش زده شده شکارچی می شود و شکارچی خرگوش بی خانه می شود و بازی ادامه پیدا می کند.بعد از مدتی بازیکنان خرگوش با کسانی که خانه درست کرده اند عوض می شوند

.

 

(3)

نام بازی:

از خرس زود تر برس

 

 

1-در یک محوطه مربع شکل دانش آموزان متفرق می شوند و یکی از آن ها به نام خرس تعیین  می شود و خارج از محوطه ی بازی مربع دیگری رسم می نماییم به نام لانه خرس.

 

2-با فرمان مربی خرس وارد محوطه بازی شده،بازیکنان را دنبال می کند .هر کس را زد باید به سرعت با خرس به طرف لانه بدود اگر بازیکنی که خورده قبل از خرس برسد آزاد می شود.

 

3-اگر خرس زودتر رسید آن نفر به جای دم خرس محسوب می شود و باید دست خرس را گرفته و بازیکنان را دنبال نماید.فقط خرس می تواند نفرات را بزند و هر کس را زد فورا  سه نفری به طرف لانه می روند و هرکدام از آن ها زودتر برسند آزاد می شوند ولی اگر خرس زودتر برسد نفر سوم هم به جای دم خرس دست نفر دوم را می گیرد و بازی ادامه پیدا می کند

 

 

 

 (4)

 

نام بازی:

سنجاب و گردو

 

1-کلیه بازیکنان روی یک خط نشسته و دست چپ خود را دراز می کنند.یکی از بچه ها نقش سنجاب را بازی می کند و توپ کوچکی را که در دست او هست به آرامی در حال راه رفتن یا دویدن در دست یکی از بازیکنان می گذارد.

 

2-بازیکن مربوطه فورا بلند شده و و سنجاب را تا محل از پیش تعیین شده تعقیب می کند.اگر سنجاب به محل خود رسید بازی را برده و آن وقت دوباره بازی را ادامه می دهد.و اگر گرفته شود تعقیب کننده سنجاب می شود و بازی ادامه پیدا می کند.

 

(5)

 

نام بازی:

تسخیر دایره

 

بچه ها درزمین بازی پخش شده و هر کدام دایره ای به خط نیم متر به دور خود رسم کرده درون آن می ایستند.در وسط محوطه بازی یکی از دانش آموزان  بدون اینکه داخل دایره ای قرار گیرد یا اینکه دایره ای دور خود بکشد می ایستد، با فرمان مربی بچه های درون دایره سعی می کنند جاهای خود را با یکدیگر عوض کنند. در این حال دانش آموزی که در وسط و بدون دایره است سعی می کند یکی از دایره ها را به تصرف خود درآورد .نفری که نتواند داخل دایره قرار بگیرد سوخته است.و مربی یکی از دایره ها را با علامت ضربدر مشخص می کند به خاطر اینکه این دایره جزو دایره های اصلی نیست ،این کار ادامه می یابد و هر دفعه یک دایره خط می خورد.برنده بازی نفری است که تا اخرین تحظه بدون دایره نمانده باشد.

 

 

(6)

نام بازی:

ریاضی در زنگ ورزش

 

نام بازی :بگرد و پیدا کن                                  پایه :سوم                                              وسایل مورد نیاز: گچ

 

نام درس: ریاضی                                           روش اجرا :انفرادی و گروهی                      هدف:تقویت حافظه

 

روش بازی:

 ابتدا معلم روی موزاییک کف کلاس چند عدد  که مضرب های 2و3هستند را می نویسد.(مضرب عدد های دیگر هم که مورد نظر است می توان استفاده نمود).معلم از دو دانش آموز می خواهد بازی را اجرا نمایند.هر یک از دانش آموزان باید به صورت پرش جفت روی یک موزاییک بپرد،ضمن پریدن،نفر اول هر وقت به عددی که مضربی از 2 است رسید باید بنشیند و نفر دوم هر وقت به مضربی از عدد3 رسید باید بخندد.برای شادی و هیجان بیشتر می توان از بچه ها خواست که این حرکات را تند و سریع انجام دهند.در حین بازی می توان به جای نشستن و خندیدن،از دست زدن،گریه کردن،صلوات فرستادن و ... استفاده کرد.

 

 

 

 

(7)

نام بازی

با توپ روی دایره

 

هدف : چابکی ، سرعت ، تقویت حس همکاری

 

کلاس : دوم تا پنجم

 

تعداد : کلاس در دو گروه

 

وسیله : دو عدد توپ یا چوب دو امدادی

 

شکل بندی : یک دایره برای هر گروه

 

طریقه اجراء:

 بعد از اینکه کلاس به دو گروه مساوی تقسیم شد طوری روی محیط دایره ها که قبلا بر روی زمین کشیده شده اند قرار می گیرند که فاصله آنها از یکدیگر زیاد نباشند. یکی از بازی کنان به عنوان داوطلب توپ را به دست گرفته و با سرعت پشت سر بچه ها (پشت دایره)شروع به دویدن میکنند و پس از اینکه یک دور کامل دوید توپ را به نفر بعدی که روی دایره ایستاده است میدهد و خود به جای او می ایستد و نفر دوم هم حرکت نفر اول را تکرار کرده و توپ را به نفر سوم میدهد و بازی به همین ترتیب ادامه پیدا میکند.

 

در این بازی ،گروهی برنده است که توپ را زودتر در دست اولین نفر آغاز کننده بازی قرار دهد.در این بازی میتوان به جای توپ از چوب دو امدادی نیز استفاده نمود.

 

نوع دیگر همین بازی: این امدادی شبیه امدادی دایره دایره است و با این تفاوت که دونده ها با حرکت مارپیچی طوری داخل و خارج میشوند که یک در میان از میان بچه های دور دایره رد شوند

 

 

 

 

(8).

  نام بازی

قائم بوشک

 

 

اهداف بازی : پرورش اعتماد در كودكان به هنگام تنهایی ، زايل كردن ترس در تاریکی ، تقويت جسمانی

 

تعداد بازيكنان : 5 الی 10 نفر

 

سن بازيكنان : 6 ساله به بالا

 

ابزار : ندارد

 

محوطه بازی : مكانی مانند كوچه باغ . حتی اتاق های ساختمان

 

شروع بازی : بچه های دواطلب بازی ، ترجيحاً در تاريکی عصر ، در محوطه كه دارای كمينگاه و درخت و كنج و غيره …. جهت قايم شدن باشد دور هم جمع شده و به قيد قرعه ، مانند سنگ انداختن ، يا شير و خط يکی را به عنوان شروع كننده بازی انتخاب می كنند .

 

شروع كننده در محلی كه توسط همه بازيكنان مشخص می شوند ، روی ديوار يا روی تنه درخت پشت به بچه ها ايستاده و چشمانش را مي بندد و با كف دست چشمان خود را می گيرد تا جایی را نبيند و بنابر قرار داد مثلاً از1 تا 20 میشمارد تا ساير بازيكنان در اين فرصت خود را مخفی كنند .

 

سپس می گويد : قايم شدين ؟ بيام يا نه ؟ چنانچه جوابی نشنيد به اين مفهوم است كه همه قايم شده اند و شروع به جستجو می كند و هر كدام را كه پيدا كند بايد دست به همان بازيكن بزند تا او را بسوزاند و اگر نتواند كسی را بسوزاند آن شخص جايش را با شروع كننده بازی عوض می كند و باز بازی از اول شروع می شود . لازم به ذكر است موقعی كه بازيكن به جستجوی سايرين مشغول است ، بازيكن ديگر سريعاً خود را به محلی كه روی ديوار علامت زده اند می رسانند و با كف دست خود محل مورد نظر را لمس می كنند و با گفتن كلمه « جور » برنده شدن خود را اعلام می كند . قديمی ترين نام اين بازی شرماسک است كه قدمت هفتصد ساله دارد . در بعضی مناطق اين بازی توسط بزرگسالان نيز اجرا می شود .

(9)

نام بازی

هفت سنگ بازی :

 

اهداف کلی : ایجاد روحیه همکاری ، تقویت و مهارت در نشانه گیری و بهبود سرعت .

 

اهداف جزیی : پرورش روحیه ایثار، ایجاد رقابت سالم و تمرکز حواس

 

تعداد بازیکن : 4 الی 16 نفر

 

سن بازیکنان : 6 الی 15 ساله

 

ابزار لازم : یک عدد توپ تنیس

 

محوطه بازی : جایی مانند حیاط مدرسه

 

شرح بازی :

افراد به دو گروه مساوی تقسیم شده و هر کدام یکی از بازیکنان خود را به عنوان سردسته و

رهبر برمی گزینند . یک گروه در فاصله ی معینی از محل هفت سنگ که روی هم چیده شده اند قرار می گیرند تا به نوبت با توپ تنیس سنگها را مورد هدف قرار داده و بزنند . گروه دوم نیز در پشت هفت سنگ منتظر نتیجه اند تا هرگاه توپ پرتاب شده توسط گروه اول به هفت سنگ برخورد نکرد ، فوراً جایشان را با آن گروه عوض کنند . ولی اگر برخورد کرد و آرایش آنها را برهم زد ، توپ را بردارند و با پاسکاری و هدف گیری سعی کنند نفرات گروه اول را با توپ بزنند که اگر اصابت کند ، از دور بازی اخراج می شود . همچنین نفرات گروه اول در هر فرصتی که به دست آورند به سراغ سنگها می روند تا انها را روی هم بچینند و یک امتیاز بگیرند و مشخص است که برای انجام چنین کاری ، یکی از دوستان بایستی خود را به خطر انداخته و یارش را در مقابل ضربات توپ پوشش دهد و چنانچه اگر باز هم مورد ضرب توپ قرار گرفت و از بازی اخراج شود ، دیگری کار را به اتمام می رساند ولی اگر دیگر بازیکنی نمانده باشد ، بازی تمام و در دور بعدی جای و نقش گروه ها عوض می شود . در پایان ، گروهی که زودتر 7 امتیز را کسب نماید برنده است .

 

نکات : این بازی در شکل دیگری با شرایط فوق درون یک دایره ی بزرگ اجرا می شود در مرکز همین دایره

دایره ای کوچیکتر که محل چیدن هفت سنگ است رسم شده است همه بازیکنان در خارج از دوایر هستند بعد از برخورد توپ گروه اول و ریختن آنها یکی از افراد گروه دوم تمام اعضای گروه اول را در داخل دایره تعقیب میکند تا آنها را با دست بزند و مانع از چیدن سنگ ها روی هم شود و هر گاه خسته شد نفر بعدی مسئولیت تعقیب را به عهده می گیرد .

 

نتیجه بازی : این بازی دسته جمعی است پس رشد اجتماعی و طبیعی کودک را فراهم و سرعت انجام و

عکس العمل هایش را بالا می برد . ضمناً با مفاهیمی نظیر رهبری ، همکاری ، شکست ، پیروزی آشنا می شود

 

 

 

(10)

نام بازی

وسطی : ( وسط بازی )

 

اهداف کلی : ایثار و از خود گذشتگی ، دقت در سرعت عمل ، هوشیاری و همیاری ، تقویت روحیه تعاون .

 

اهداف جزیی : انعطاف پذیری بدن ، ایجاد هماهنگی بین اعضا و اعصاب و دقت در نشانه گیری .

 

تعداد بازیکن : 8 الی 40 نفر .

 

سن بازیکنان : 9 الی 15 ساله .

 

ابزار لازم : یک توپ .

 

محوطه بازی : 15 × 10 متر .

 

شرح بازی :

 بازیکنان یا دانش آموزان به دو گروه مساوی تقسیم می شوند و به قید قرعه یا شیر و خط یکی از گروه ها در وسط محوطه بازی می ماند و گروه دیگر، در دو قسمت ، به طرفین عرضی محوطه ی بازی روانه می شوند .شروع بازی با پرتاب توپ به وسیله یکی از بازیکنان گروه کناری آغاز می شود . گروه کناری سعی بر این دارد که با نشانه رفتن و زدن افراد گروه وسطی باعث سوختن و اخراج آنها بشوند .تلاش گروه داخلی هم بر این است که با حرکات سریع از اصابت توپ در امان بمانند و چنانچه اگر یار سوخته داشته باشند با ایثار و گرفتن توپ در فضا ، که یک امتیاز محسوب می شود ، او را به بازی برگردانند . حال شاید به این مرحله از بازی رسیده باشیم که تنها یک نفر از گروه وسطی ، در داخل میدان بازی باشد که اگر تا 10 شماره پرتاب نتوانند او را هدف گیری بکنند و بزنند ، تمامی یاران سوخته ی گروهش را احیا کرده ، و همگی در وسط میدان باقی مانده و بازی را ادامه خواهند داد .

 

گاهاً با در نظر گرفتن موقعیت وسطی ها ، به جای نشانه گیری و زدن حریف وسطی ، توپ را برای فریب

و شیرینکاری هم که شده به دوستان مقابل پاسکاری می کنند تا آنها حسابشان را برسند .

 

 مقررات بازی :

 

اگر تمامی بازیکنان وسطی در محدوده ی میدان باشند هر توپ گرفته شده به عنوان یک امتیاز ذخیره ضد اخراجی محسوب می شود و اخراجی و اخراج ها را به تأخیر می اندازد . گرفتن توپ پس از برخورد با زمین موجب سوختن بازیکن است .

 

نکات : گونه دیگری از این بازی به وسطی دایره ای موسوم است با این تفاوت که زمین بازی به شکل دایره است که بازیکنان وسطی در داخل آن و گروه کناری در روی محیط آن با فاصله های مساوی قرار می گیرند .با شروع بازی مربی یا معلم ورزش با ساعت وقت گرفته و بازیکنان کناره نفرات گروه وسطی را نشانه می گیرند تا اینکه همه از زمین بازی اخراج شوند . در دور بعدی جای دو گروه عوض می شود و باز با شروع بازی مربی یا معلم ورزش با ساعت وقت می گیرد . برنده گروهی است که در مدت زمان کوتاهی ، بازیکنان گروه وسطی را زده و بازی را زودتر تمام کرده باشند . بهتر است ابعاد زمین بازی با سن و سال بازیکنان مناسب داشته باشد ( طوری نباشد که توپ پرتاب شده به سوی میدان نرسد و بالعکس ) .

 

نتیجه بازی :

 در این بازی بازیکن با گرفتن توپ در هوا و احیای یار سوخته روحیه ایثار خود را ، و با نشانه گرفتن و پرتاب توپ به سوی حریف وسطی و فرار از مقابل توپ ها ، دقت و سرعت انجام عمل ها و عکس العمل ها را تقویت کرده و با پاسکاری است که کودک برای همکاری های زندگی فردا آماده می شود

 

 

 .

(11)

نام بازی

طناب کشی :

 

اهداف کلی : رشد اجتماعی کودک ، پرورش ماهیچه ها ، افزایش نیروی استقامت .

 

اهداف جزیی : ایجاد زمینه برای تلاش و رقابت سالم .

 

تعداد بازیکن : 6 الی 8 نفر .

 

سن بازیکنان : 7 الی 13 ساله .

 

ابزار لازم : یک رشته طناب به طول 3 متر و یک قطعه گچ .

 

محوطه بازی : هوای آزاد .

 

شرح بازی : در این بازی کودکان هم سن و سال ، به دو گروه مساوی تقسیم می شوند و به صورت دو گروه ستونی روبروی هم قرار می گیرند ( بهتر است نفرات اول قدری قوی تر باشند ) .

 

خط وسط به وسیله گچ مشخص می شود . دو گروه از طناب می گیرند و با سوت مربی یا معلم ورزش شروع به کشیدن طناب به طرف خود می کنند . در این بازی گروهی برنده می باشد که طناب را آنقدر کشیده باشند که نفر اول گروه مقابل ، از خط وسط گذشته باشد .

 

نکات : این بازی به شکل دیگری که فقط نیم متر طناب لازم است و فقط نفرات اول از آن می گیرند و می کشند و بقیه بازیکنان هر گروه ، پشتا پشت ، از کمر یکدیگر می گیرند اجرا می گردد . این بازی فعلاً در اکثر مدارس ایران در ساعات ورزش و زنگ تفریح انجام می پذیرد .

 

نتیجه بازی : در این بازی افراد گروه به دنبال کسب موفقیت همکاری و همیاری بیشتری از خود نشان می دهند که در رشد شخصیت کودک مؤثر می باشد . این بازی پایداری و استقامت کودکان را در برابر ناملایمات زندگی آینده افزایش می دهد .

(12)

 نام بازی :

لی لی ( گانیه )

 

اهداف کلی :  حفظ تعادل ، تقویت عضلات پا ، ایجاد هماهنگی بین دست و پا و چشم ها ، ایجاد روحیه فداکاری .

 

اهداف جزیی : افزایش ضربان قلب و در نتیجه بهبود جریان خون .

 

تعداد بازیکن : محدودیتی ندارد .

 

سن بازیکنان : 8 الی 15 ساله .

 

ابزار لازم : کفش مناسب ورزشی .

 

محوطه بازی : یک مربع 6 × 6 متر .

 

شرح بازی : ابتدا دو بازیکن به عنوان سرگروه تعیین می شوند و سایر بازیکنان را به طور مساوی تقسیم می کنند .به قید قرعه ( مانند شیر و خط ) گروهی داخل زمین بازی قرار می گیرند و گروه دیگر در بیرون زمین به عنوان مهاجم .

 

 بازی بدین ترتیب آغاز می شود که به پیشنهاد سرگروه مهاجم ، یکی از یاران با یک پا وارد زمین بازی می شود و به صورت لی لی به طرف بازیکنان داخل زمین حمله کرده و با دست آنها را لمس می کند . که موجب سوختن و خارج شدن آنها از داخل زمین بازی می شود . البته در این میان فردی که لی لی می رود سعی دارد با سرعت بیشتر و حفظ تعادل ، وضیفه اش را انجام دهد و بازیکنان داخل زمین نیز سعی بر این دارند که با فرار کردن ، از دسترس حریف مهاجم دور بمانند . حال چنانچه اگر بازیکن مهاجم خسته شده و پای دیگرش را نیز روی زمین بگذارد خواهد سوخت و بایستی نفر دیگری بنا به پیشنهاد سرگروه داخل زمین بیاید و رَوَند بازی را حفظ کند . این بازی تا لی لی رفتن آخرین نفر از گروه مهاجم ادامه می یابد چنانچه اگر توانسته باشند تمام بازیکنان داخل زمین را لمس کنند ، در دور بعدی جای دو گروه عوض می شود و آنها داخل زمین قرار می گیرند و گرنه در دور بعدی نیز به عنوان گروه مهاجم بازی خواهند کرد . هر بُرد یک امتیاز دارد و در آخر بازی ، هر کدام از گروه ها بتواند امتیازات خود را به حد نصاب براسند برنده بازی اعلام می گردد .

 

نکات : محوطه بازی را می توان به شکل دایره نیز خط کشی کرد . در بعضی مناطق بازی فوق با این چاشنی توأم است که بازیکنان داخل مین می توانند پای بالایی بازیکن مهاجم را به سطح زمین برسانند و از بازی برکنار کنند.

 

نتیجه بازی : این بازی نه تنها باعث تحرک و نشاط جسمی کودکان می شود ، بلکه موجب می گردد ، حس نیکی و از خود گذشگی در آنها به اوج برسد ، به طوری که ملاحظه می شود هر بازیکن سعی دارد خستگی لی لی را تحمل کند و تعدادی را از گروه مقابل لمس کند تا سایر بچه های گروهش کمتر خسته شوند و شانس بیشتری برای برنده شدن و نهایتاً داخل زمین قرار گرفتن داشته باشند که این موارد باعث افزایش سرعت و بهبود عمل ها و عکس العمل ها خواهد گردید که در مواقع ضروری در رابطه با کمک به دوستان و همکلاسی ها لازم به نظر می رسد .

(13)

نام بازی

عمو زنجیرباف :

 

اهداف بازی : آموزش اصوات ، تقليد ، شناخت صداهای مختلف حيوانات .

 

تعداد بازيكن حداقل 10 نفر .

 

محوطه بازی : حياط مدرسه ، پشت بام .

 

شرح بازی :

 ابتدا دو نفر كه تقريباً از لحاظ نيروی جسمانی و قد و وزن يكسان و قدری بزرگتر از بقيه باشند

انتخاب می شوند ، يكی را به عنوان سر گروه و ديگری را عمو زنجير باف است .

 

اين دو بازيكن به دو سه رشته و زنجيره كه ساير بازيكنان ، با قلاب كردن دست های يكديگر درست كرده اند ، پيوسته و دايره وار كمان را تشكيل می دهند ، ابتدا سر گروه ، عمو زنجير باف را مورد خطاب قرار داده و سؤال و جوابهای را به صورت شعر رد و بدل می كنند . البته بقيه ی بچه ها سه گروه همراهی می كنند .

 

سر گروه بچه ها ( همراه با بچه ها ) .

 

عمو عمو زنجير باف … ؟ بله ….. ؟

 

زنجير منو بافتی … ؟ بله …… ؟

 

پشت كوه انداختی … ؟ بله ….. ؟

 

با با اومده …… ؟ چی چی اورده ؟

 

نخود و كشمش ؟ بخور بيار ….

 

با صدای چی ؟؟ با صدای گربه !!

 

تا عمو زنجير باف نام حيوانی را بر زبان آورد ، سه گروه همراه با ساير بازيگنان صدای حيوان مورد نظر را

در اورده و براه می افتاد و از زير دستهای قلاب شده عمو زنجير باف و نفر دوم می گذرند ، به جز همان نفر كه به صورت كت بسته پشت به بچه ها قرار می گيرد . سر گروه دوباره شعر را شروع می كند و عمو زنجير باف با نام حيوانی آن را تمام می كند و آنها از زير دست به هم داده نفری كه كت بسته پشت به بچه ها ايستاده و نفر سوم عبور می كنند ، در نتيجه نفر سوم نيز دستهايش پيچ خورده و پشت به بچه ها قرار می گيرد و خلاصه اين بازی را تا جایی انجام می دهند كه همه بچه ها غير از سر گروه و عمو زنجير باف كت بسته و پشت و رو شوند و به عبارتی زنجير بافته شود . در اين جا سر گروه و عمو زنجير باف مكالمه می كنند .

 

سرگروه :

 

عمو عمو زنجير باف ……… ؟ بله ………. ؟

 

زنجير من بافتي …… ؟ بله ……… ؟

 

محكم يا كه شله ؟ بافته شد .

 

بكش *** ؟؟

 

حال سر گروه از يک طرف و عمو زنجير باف از طرف ديگر ، با كشيدن بچه سعی می كنند كه زنجير را پاره كنند اما بچه ها با محكم گرفتن يكديگر مقاومت می كنند ، تا اينكه بالاخره زنجير از يک جايی پاره می شود دوباره بازيكنان از يكديگر جدا شده جريمه می شوند و بايستی هر كاری از سوی ساير بازيكنان به آنها محول می شود انجام دهند .

(14)

نام بازی :

گرگم به هوا .

 

اهداف کلی : پرورش روحیه ایثار ، تعاون و نوعدوستی و استقامت .

 

اهداف جزیی : بهبود عمل ها و عکس العمل ها .

 

تعداد بازیکن : 10 الی 30 نفر .

 

سن بازیکنان : 7 الی 13 ساله .

 

ابزار لازم : ندارد .

 

محوطه بازی : 30 × 20 متر .

 

شرح بازی :

ابتدا بازیکنان در محل بازی جمع می شوند و یکی از آنها به قید قرعه با عنوان گرگ معرفی می شود .او تلاش می کند سایر بازیکنان را که در محوطه بازی پراکنده هستند تعقیب و از پشت با دست لمس کند . البته بچه ها موقعی از دست گرگ در امان هستند که :

 

در جای بلندتری نسبت به گرگ بایستند ( گرگم به هوا ) .یا دو نفری ، دست یکدیگر را گرفته باشند ، یعنی هنگامی که یکی از آنها تحت تعقیب گرگ قرار گرفته و در گوشه ای از زمین به خطر افتاده، یکی از دوستانش می تواند با استقبال خطر به سویش برود و به او کمک کند ( برادر کمکم کن ) . پس چنانچه فردی توسط گرگ لمس و یا از خط محدوده خارج شد بنابر نظر مربی یا معلم ورزش یا برکنار می گردد و یا به جای گرگ انجام وظیفه می نماید و اگر دو بازیکن همواره در کنار هم باشند از سوی مربی اخطار می گیرند .

 

نکات : این بازی در بعضی جاها ، با تفاوت کمی به اجرا در می آید . بدین صورت که وقتی گرگ ، یکی از آنها را لمس کرد و یا زد ، آن بازیکن ، دستش را روی ناحیه لمس شده می گذارد و در معیت گرگ اصلی به شکار  سایرین می پردازد . در ادامه بازی است که بر تعداد گرگها افزوده می شود و بازی تا آخرین نفر ادامه می یابد و فردی که بتواند از این مهلکه جان سالم بدر ببرد ، برنده مسابقه است . برای شیرینی و جذابیت بازی می توان از چاشنی (استوپ و استارت ) در مواقع خطر استفاده کرده و با گفتن آن گرگ را مجبور به صبر و انحراف کنند .

 

نتیجه بازی :

 کودکان با انجام این بازی ، پی به مفهوم اتحاد و همبستگی برده و یاد می گیرند که چگونه در مقابل مکر و حیله دشمنان و بدخواهان تسلیم نشوند

 

 .

(15)

نام بازی :

گرگ و گله ( گرگ و بره )

 

اهداف کلی :

 استقامت و تقویت عضلات و پرورش روحیه نوعدوستی .

 

اهداف جزیی : بهبود و سرعت عکس العمل ها ، چابکی و چالاکی .

 

تعداد بازیکن : محدودیتی ندارد .

 

سن بازیکنان : 7 الی 13 ساله .

 

ابزار لازم : ندارد .

 

محوطه بازی : حداقل 20 × 20 متر ، ترجیحاً فضای باز مدرسه .

 

شرح بازی :

در این بازی ، یک بازیکن به عنوان مادر بره ها و سایر بازیکنان به عنوان بره های گله معرفی می شوند و پس از قرعه کشی یکی از آنها به عنوان گرگ انتخاب می گردد . گرگ ، در گوشه ای می ایستد و مادر برای هر کدام از بچه هایش ، اسمی را پیشنهاد می کند که در این مورد می تواند از اسامی میوه ها استفاده نماید . در این حال شروع بازی از سوی مربی یا معلم ورزش اعلام می شود . گرگ جلو آمده و دستش را به منزله ی زدن درب خانه ای به حرکت در می آورد ( تق تق تق ) .

 

مادر بره ها : کیه ؟ چه می خواهی ؟

 

گرگ : خوردنی !

 

مادر بره ها : چه خوردنی !؟

 

گرگ : گلابی ....

 

بدین ترتیب گرگ ، نام میوه ای را می گوید و بازیکنی که به همان نام است ، پیش آمده ، دست گرگ را می زند و فرار می کند و گرگ به دنبال او . . . .

 

اگر گرگ بره را بگیرد ، آن بره یکی از اسیران گرگ محسوب خواهد شد و در نتیجه در کنار محوطه بازی

خواهد ایستاد و گرنه به جای خود برمی گردد . بازی با ذکر نام تمامی بره ها ادامه می یابد و وقتی به پایان رسید ، مادر با بره هایش پشت سر هم ایستاده ، لباس همدیگر را می گیرند . گرگ نیز با بره های اسیر همین کار را انجام می دهند . مادر به کمک بره هایش سعی در نجات بره های اسیر دارند و بره های اسیر هم صدا می خوانند : مادر مرا به گرگ نده !

 

مادر : نترس بچه نمی دهم .

 

با تکرار عبارت بالا ، مادر با بره های همراهش به این سوی و آن سوی می روند تا بره های اسیر را یکی

بعد از دیگری نجات دهند یعنی از دست گرگ پس بگیرند . در اینجا گرگ نه تنها مقاومت می کند بلکه در صدد شکار بره های دیگر است . بازی بدین ترتیب ادامه می یابد تا بره ها به یکی از آنها ( گرگ یا مادر

 

بره ها ) نصیب شوند .... و بازی خاتمه پیدا می کند .

 

نتیجه بازی : در این بازی ضمن تسریع در انجام کارها ، همکاری و نوعدوستی ، کسب تجارت دفاعی در بین کودکان درست مانند موقعی که می خواهند دوستان خود را از چنگال گرگ نجات دهند بیشر می شود و بالاتر از همه اینها ، محافظت از حریم خانه و خانواده را یاد می گیرند

 

 

 

(16)

نام بازی :

گرگم و بره می برم

 

اهداف کلی : سرعت در انجام عمل ها و عکس العمل ها ، رشد جسمانی و اجتماعی .

 

اهداف جزیی : پیروی از حرکت سرگروه ، آشنایی با مفاهیم ستون ، ترتیب ، انضباط .

 

تعداد بازیکن : 8 الی 15 نفر .

 

سن بازیکنان : 7 الی 12 ساله .

 

ابزار لازم : ندارد .

 

محوطه بازی : مکانی مانند حیاط مدرسه .

 

شرح بازی : ابتدا بازیکنان ، دور هم جمع شده و از میان خود یکی را به عنوان گرگ و یکی را به عنوان گوسفند تعیین می کنند . بقیه به عنوان بره پشت سر گوسفند در حالی که دو دستی از کمر یکدیگر گرفته اند ، تشکیل یک ستون مرتب را می دهند . گرگ در مقابل گوسفند ، به طور روبرو ، ایستاده است . بازی با خواندن عبارت زیر ، تؤام با انجام حرکات موزون مربوط به عبارت اجرا می شود .

 

بره ها : ننه من گرسنمه ( هماهنگ و هم صدا )

 

گوسفند : صدا نکن ، گرگ اومده ( با حالت هیس )

 

گرگ : گرگم و بره می برم ( با دستهای باز )

 

گوسفند : تا جون دارم نمیذارم ( با زدن دست بر سینه )

 

گرگ : چنگال من تیزتره ( با پنجه کردن دست ها )

 

گوسفند : دنبه ی من لذیذتره ( با لرزاندن دستها )

 

گرگ : بابام میگه دنبه بیار ( با اشاره به پشت )

 

گوسفند : دنبه ندم چی می کنی ؟ ( با دستهای گره کرده )

 

گرگ : خورد و خمیرت می کنم ، دنبه به جونت می کنم

 

جست و خیز کنان جواب می دهد و حمله را شروع می کند ، در این حال گوسفند جان خود و بره هایش را در خطر می بیند ، دستهایش را به شکل صلیب باز کرده و با حرکت به چپ و راست که عنوان دفاع را دارد ، بدون اینکه گرگ را بگیرد از بره هایش محافظت می کند و می گوید : خونه ی خاله کدوم وره ؟؟

 

و همچنین تمامی بره ها برای حفظ ردیف ستون به تبعیت از او در حالی که پشتا پشت به این سوی و آن

سوی می روند جواب می دهند ، خونه ی خاله از این وره ، از این وره و از اون وره .... از اون وره ....

و گرگ همچنان سعی در گرفتن لااقل یکی از بره ها دارد ، و مشخص است بره ای که تنبلی کند و از ستون خارج شود ، با لمس دست گرگ ، به دام می افتد و اسیر می شود و در کنار محوطه بازی را تماشا می کند ، دوباره بازی با عبارت : ننه من گرسنمه شروع و تا اسیر شدن یکی از بره ها ادامه می یابد و همین طور بازی تکرار می شود تا تمامی بره ها اسیر شوند و یک دور بازی تمام شود ، در دور بعدی جای و نقش گرگ و گوسفند عوض می شود .

 

نکات : در بعضی مناطق ، اجرای این بازی به اشکال متفاوت صورت می گیرد ، مثلاً در مراغه بدین گونه است که گرگ فقط نفر آخر ستون را می تواند با دست لمس کند و بعد جای و نقش او و گرگ و گوسفند عوض می شود و یا در جایی دیگر ، بره ای که اسیر شد ، دوشادوش گرگ در شکار بره فعالیت می کند و خیلی موارد دیگر که گاهی با توجه به اقلیم های متفاوت ، اشعار مختلف نیز سروده شده است .

 

نتیجه بازی : این بازی کودکان را در مقابل دشمن مشترک ، متحد ساخته و نقش والدین را در حراست و امنیت خانه و خانواده ، به کودکان یاد می دهد .

(17)

- نام بازی:

من نفر بعدی ام

 

اهداف پرورشی: تمرکز حواس و بهبود عکس العمل

 

شرح بازی:

 مربی تعدادی از دانش آموزان را به محوطه باز کلاس دعوت کرده و به آنها متذکر میشود که اگر از هریک از آنها سوالی پرسیده شد و یا اجرای عملی خواسته شد نفر بعدی موظف به پاسخ و یا اجرای آن میباشد. مسئولیت پاسخ گویی به سوالات و یا اعمال خواسته شده ازآخرین نفر به دلیل عدم وجود فردی بعد از او به عهده نفر اول خواهد بود.هراشتباه باعث اخراج شخص خاطی از بازی میشود و نفر نهایی کلاس به وسیله بازی در گروههای مختلف مشخص میگردد.مربی میتواند با طرح و تنظیم سوالات قبلی، اطلاعات دانش آموزان را در زمینه مورد نظر خود بالا ببرد.بطور مثال:شمشیر ذوالفقار از کیست؟نماز ظهر چند رکعت است؟و ...

 

 

(18)

نام بازی :

پیام را برسان

 

اهداف پرورشی:

 همکاری و دقت در ارسال و دریافت پیام

 

شرح بازی:

 همانگونه که دانش آموزان در کلاس درس مستقر هستند به دو گروه مساوی تقسیم میشوند. مربی در گوش اولین نفرات هرگروه کلمه یا جمله ای را به عنوان رمز ادا می کند. پس از شروع بازی افراد هرگروه موظفند که پیام را به ترتیب به گوش یکدیگر مخابره کنند. در خاتمه گروهی که پیام صحیح را در مدت زمان کمتری ارسال نموده باشد یک امتیاز کسب خواهد کرد.شرینی بازی در آن است که در اثر سرعت انتقال، پیام دریافتی آخرین نفرات هیچ ارتباطی با پیام اولیه نداشته باشد.باید توجه داشت که پیام طوری مخابره شود که فقط نفر بعدی قادر به شنیدن آن باشد.

 

(19)

 

- نام بازی:

عکس العمل با ضربه

 

اهداف پرورشی :

 دقت و هوشیاری و بهبود عکس العمل

 

شرح بازی:

 مربی کتابی در دست می گیرد و با دست خود ضرباتی بر روی آن وارد می کند دانش آموزان می بایست با شنیدن صدایی که از زدن دست مربی بر روی کتاب حاصل میشود یکی از دستان خود را بالا ببرند و با صدای بعدی پایین آورند.مربی پس از چندبار تکرار این عمل ناگهان دست خود را در فضا و در نزدیکی دفتر بدون حرکت ثابت نگه میدارد.مسلم است که در چنین حالتی صدایی شنیده نمیشود ولی عده ای از دانش آموزان اشتباها از خود عکس العمل به خرج داده و دست خود را حرکت میدهند.

 

 

 (20)

 

نام بازی :

حرف ممنوعه

 

اهداف پرورشی:

 دقت و هوشیاری در بکارگیری حروف الفبا

 

شرح بازی:

 مربی تعدادی از  دانش آموزان را به محوطه باز کلاس فراخوانده و از آنها می خواهد که در جواب سوالاتی که از هریک میشود کلمه ای به کار برند که حرفی که قبلا به عنوان «حرف ممنوع» شناخته شده است، در آن نباشد.اگر دانش آموزی هنگام پاسخ حرف مزبور را بکار برد از بازی اخراج خواهد شد.باید توجه داشت که در طرح سوالات می توان اطلاعات عمومی خاصی را هدف قرار داد و ضمنا نباید سوالاتی را انتخاب کرد که دانش آموزان را مجبور به پاسخ دروغ نماید .بطور مثال پرسیدن نام شخصی که حرف ممنوعه در آن بکار رفته است شایسته نیست.

 

 

(21)

 

نام بازی :

قرعه

 

اهداف پرورشی:

 تبعیت از فرمان مربی

 

شرح بازی:

 مربی تعدادی کاغذ را در داخل پاکت میریزد و از دانش آموزان می خواهد که هرنفر یک کاغذ بردارد. هر دانش آموز باید دستوری را که بر روی کاغذ نوشته( انواع حرکات ورزشی، اجرای سرود و ... ) اجرا نماید.

 

 

 

 

(22)

 

نام بازی:

کامل کردن تصویر

 

اهداف پرورشی:

تجسم و پرورش صداقت و راستگویی

 

شرح بازی:

 دانش آموزان را در حالیکه در کلاس بر جای خود مستقرندبه دو گروه مساوی تقسیم میکنیم و از هرگروه چند نفر را به نمایندگی آنها انتخاب کرده و به محوطه باز کلاس دعوت می کنیم. این عمل

باعث میشود که تمامی دانش آموزان کلاس در جریان رقابت بازی قرار گیرند و در نتیجه شور و نشاط بازی بیشتر شود.در تابلوی کلاس یک تصویر ناقصی رسم کرده و افراد گروهها یکی پس از

دیگری در حالیکه تکه گچی در دست دارند و چشمهای خود را بسته اند می بایست تصویر مزبور را کامل نمایند.مربی افرادی را که در هنگام کامل کردن تصویر چشمهای خود را باز می نمایند با

تذکرات ارشادی هدایت می نماید.

 

 

(23)

 

نام بازی:

بپا فراموش نکنی

 

اهداف پرورشی:

 بهبود حافظه

 

شرح بازی:

مربی یک سری اشیای مختلف از دانش آموزان گرفته و زیر یک دستمال پنهان می کند. او پس از برداشتن دستمال و مکث کوتاهی دوباره روی اشیا را می پوشاند و از گروههای مختلف می

خواهد که ضمن مشورت با یکدیگر نام آنها را ذکر کنند.در تغییر شکل بازی مربی کلماتی را پی در پی ادا می کند و از دانش آموزان می خواهد که آنها را در خاتمه یادداشت نمیایند.

 

 

 

(24)

 

نام بازی:

شکلات خوری

 

اهداف پرورشی:

 ایجاد شور و نشاط در دانش آموزان

 

شرح بازی:

یک شکلات را طوری با نخ می بندیم که در وسط قرار گیرد و در طرفین آن حدود دو متر نخ موجود باشد.دو نفر از دانش اموزان توسط مربی به محوطه باز کلاس دوت می شوند آنها هریک طرفین

مدادی را در دو دست دارند و سعی می کنند که با چرخش هرچه سریعتر مداد زودتر به شکلات برسند. شخصی که سریعتر موفق به اجرای چنین کاری شود یک امتیاز می گیرد و یا شکلات به او

تعلق نگاه می گیرد.بجای مداد می توان از دهان و لبها برای جمع کردن نخها استفاده نمود بشرط آنکه در دور بعدی از نخ جدیدی استفاده گردد.

 

 

 

(25)

 

نام بازی :

شهر مجسمه ها

 

اهداف پرورشی:

کنترل و بهبود تعادل

 

شرح بازی:

دانش آموزان به طور دلخواه هریک حرکتی را از خود نشان می دهند. ناگهان معلم فرمان ایست می دهد و همه موظفند در همان حالت خود بی حرکت باستند. خنده و یا حرکت باعث اخراج

بازیکن از بازی می شود. بازی تا مشخص شدن نفر نهائی ادامه می یابد.

 

 

(26)

 

نام بازی:

جایزه

 

اهداف پرورشی :

 تقویت نیروی عضلانی دانش آموزان

 

شرح بازی:

 مربی با در دست داشتن یک بسته کاغذپیچی شده نسبتا بزرگ وارد کلاس می شود. او تمامی دانش آموزان را شماره گذاری کرده و اظهار میدارد که جایزه داخل بسته از آن کسی است که

اعمال درخواستی نوشته شده در لابلای پوشش های جایزه را به خوبی انجام دهد. سپس لایه ها یکایک باز می شود. معمولا بر روی هر لایه فرمانی نقش بسته است. از قبیل: همه افراد گردن

خود را نرمش دهند، یا شخص شماره 18 ، پنج بار شنا برود یا فلان شخص شیرینکاری بخوصی را اجرا کند. در خاتمه، جایزه می تواند کتابی باشد که متناسب با سن دانش آموزان است.

 

 

(27)

- نام بازی:

نقاشی با چشم بسته

 

هدف پرورشی:

دقت و تجسم

 

شرح بازی:

 مربی دو نفر از دانش آموزان را به نمایندگی از دو گروه به جلوی کلاس دعوت می کند و چشمهای آنانرا می بندد. سپس از آنها می خواهد که هرکدام نقاشی بخصوصی را در تابلو ترسیم نمایند.

گروهی که نماینده اش نقاشی جالب تر و زیباتری بکشد یک امتیاز کسب می کند.

 

 

 

 

(28)

نام بازی:

علامت در مرکز دایره

 

اهداف پرورشی:

 پرورش تجسم و دقت

 

شرح بازی:

مربی دوایری متحدالمرکز در تابلوی کلاس رسم می کند و آنها را به ترتیب از داخل به خارج امتیازگذاری می کند.

 

1 امتیاز                    2امتیاز                         3امتیاز                            4امتیاز و ...

 

آنگاه دانش آموزان را به چندگروه مساوی تقسیم کرده و افراد گروهها را یکی پس از دیگری به محوطه باز کلاس دعوت می کند. آنها ومظفند که با چشم بسته درحالی که تکه گچی در دست

دارند بسوی دوایر فوق الذکر رفته و در داخل آنها یک اثر بگذارند و امتیاز بگیرند. گروهی که مجموع امتیازاتش بیشتر باشد برنده خواهد بود.

 

 

 

چند پیشنهاد جهت استفاده بهینه از زنگ تفریح :

 

1. برگذاری كلاسهای آموزشی ضمن خدمت برای آموزگاران مقطع ابتدایی در زمينه ورزش .

 

2. اختصاص دادن بودجه كافی جهت تهيه وسايل ورزشی از سوی مسئولين زيربط .

 

3. استفاده از همكاری های اولياء دانش آموزان .

 

4. ايجاد حس رقابت در بچه ها با توجه به علايق و توانمندی هايشان .

 

5. بيان اهميت و نقش ورزش در زندگی برای دانش آموزان .

 

6. ساختن وسايل ساده  ورزشی با استفاده از خلاقيت بچه ها و همكاری اولياء آنان .

 

7. هدفمند جلوه دادن فعاليت ورزشی در دبستان .

 

8. اميدوار كردن دانش آموزان به ادامه فعاليت های ورزشی و ايجاد انگيزه لازم جهت كسب قهرمانی آنان .

 

9. بردن دانش آموزان به بازديد از رقابت های انجام شده در سالن های ورزشی .

 


نظرات شما عزیزان:

زهرا
ساعت18:25---14 دی 1393
سلام.حالا خودتون این بازیها رو تو مدرستون انجام میدین؟
پاسخ:از اینکه وبلاگ ما را دیدید ممنونم بعضی از بازیها را انجام دادیم و بقیه راهم در آینده انجام میدیم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: بهداشت، ،
برچسب‌ها:
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام حسین زارع معاون پرورشی و مدرس آموزش خانواده هستم در این وبلاگ شما را با رو یدادهای دبستان فرهنگیان شهرستان خرامه آشنا میکنیم و با درج مسائل مشاوره و روانشناسی قصد خدمت به دانش آموزان و اولیاء محترم داریم
هفته چهارم دی 1395 هفته سوم بهمن 1395 هفته چهارم دی 1395 هفته سوم دی 1395 هفته دوم دی 1395 هفته چهارم بهمن 1395 هفته سوم بهمن 1395 هفته چهارم دی 1395 هفته دوم دی 1395 هفته دوم دی 1395 هفته چهارم بهمن 1394 هفته سوم بهمن 1394 هفته اول بهمن 1394 هفته چهارم دی 1394 هفته دوم دی 1394 هفته چهارم بهمن 1394 هفته سوم بهمن 1394 هفته چهارم دی 1394 هفته سوم دی 1394 هفته دوم دی 1394 هفته چهارم بهمن 1394 هفته سوم بهمن 1394 هفته سوم دی 1394 هفته دوم دی 1394 هفته سوم بهمن 1394 هفته سوم دی 1394 هفته چهارم بهمن 1394 هفته چهارم دی 1394 هفته دوم دی 1394 هفته چهارم بهمن 1394 هفته سوم بهمن 1394 هفته چهارم دی 1394 هفته دوم دی 1394 هفته چهارم بهمن 1394 هفته چهارم بهمن 1394 هفته چهارم دی 1394 هفته دوم دی 1394 هفته سوم دی 1394 هفته چهارم دی 1393 هفته دوم دی 1393 هفته چهارم بهمن 1393 هفته سوم بهمن 1393 هفته دوم بهمن 1393 هفته اول بهمن 1393 هفته چهارم دی 1393 هفته سوم دی 1393 هفته دوم دی 1393 هفته چهارم بهمن 1393 هفته سوم بهمن 1393 هفته دوم بهمن 1393 هفته اول بهمن 1393 هفته چهارم دی 1393 هفته سوم دی 1393 هفته دوم دی 1393 هفته چهارم بهمن 1393 هفته سوم بهمن 1393 هفته دوم بهمن 1393 هفته اول بهمن 1393 هفته چهارم دی 1393 هفته سوم دی 1393 هفته دوم بهمن 1393 هفته دوم بهمن 1393
امکانات وب

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 162
بازدید دیروز : 100
بازدید هفته : 694
بازدید ماه : 694
بازدید کل : 276959
تعداد مطالب : 150
تعداد نظرات : 35
تعداد آنلاین : 1